در کنار بنای امیرچخماق نخل تاریخی یزد که برای مراسم عاشورا از جا برداشته میشود قرار گرفته است. چندسال قبل و هنگام شام قریبان، مردم کنار این نخل که از چوب ساخته شده شمع روشن کردند و به این ترتیب بخشی از نخل سوخت.
حجتالاسلام والمسلمين سيدحسين معتمدی نویسنده کتاب «عزاداری سنتی شیعیان» میگوید: بسیاری از مداحان چیزهایی را میخوانند که اصلاً نه در شأن عزاداری است، نه حالت عزا دارد و نه حالت حزن. مخاطب هم نمیداند و تکرار میکند.
وقایع نگار نمیتوانست بنویسد که مظلوم که بود وظالم کدام، چرا که خود در خدمت حاکمانی بود که از نگاه مردم، ستمکار بودند، وهمیشه اسناد جنگها وکشتارها را آنگونه که خود میخواستند تدوین میکردند.
این حسینیه در بندر ریگ، از توابع شهرستان گناوه، واقع شده و در دوره قاجار (حدود ۲۳۰ سال قبل) توسط خانعلی خان بزرگ (از خوانین حیات داوری که از لرستان به این منطقه کوچ کرده بودند) ساخته شده و همزمان با برجخان میباشد.
عزاداران حسینی بعدازظهر عاشورا در محلات قدیمی گرگان چوب سپیدار بلندی که با پارچه مشکی پوشیده شده است روی دست، مشت و پیشانی و شانههای خود به نوبت بلند کرده و دور میزنند.
ترکمنها نیز بنا به اراداتی که به سالار شهیدان دارند در ایام محرم اطراف بخشیهای خود نشسته و به نجواخوانی (نوعی روایت از مقتل امام حسین (ع)) و مویه به صورت بسیار آرام میپردازند.
با فرو پاشي اتحاد جماهير شوروي، مردم جمهوري آذربايجان دوره نويني را شروع کردند و توانستند با حضور دوباره درمساجد و حسينيه ها علاقه قلبي خود را به خاندان رسالت نشان دهند.
بنا به روایات تاریخی یکی از اسامی گرگان در سدههای اول اسلام، دارالمومنین بوده است. در روایات آمده است که پیکی از جانب امام حسین (ع) برای یاری گرفتن به این منطقه میآید.
بنا به روایات تاریخی یکی از اسامی گرگان در سدههای اول اسلام، دارالمومنین بوده است. در روایات آمده است که پیکی از جانب امام حسین (ع) برای یاری گرفتن به این منطقه میآید.